
4-4 ritme sahip oldukça hareketli bir oyundur.Türkiyede ve balkan ülkelerinde oynanmaktadır.Türkiyede oynanan çiftetellilere örnek olarak Bursa Çiftetellisi,Bahriye Çiftetellisi,Adana Çiftetellisi,Keban Çiftetellisi,Balıkesir Çiftetellisi,Kemalpaşa Çiftetellisi (Arap Çiftetellisi),İnegöl Çiftetellisi,Gaziantep Çiftetellisi, Trakya Çiftetellisi,Ada Çiftetellisi,Eskişehir Çiftetellisi,Bandırma Çiftetellisi,İstanbul Çiftetellisi verilebilir.
zamaninda iki telli kemanla calindigi icin bu ismi alan oyun havasi cesidi. yunanlilarin 3 tane temel havasindan biridir. digerleri: ciftetelli, hasapikos, zeybekikos
Türk müziğinde ve Yunan müziğinde sıkça kullanılan 4/4 ritm kalıbında icra edilen bir formdur.
Yunanlılar genelde bu formu, Mi Ousak (Mi Uşşak) dedikleri Mi(E) karar sesli makam üzerinde dolaştırırlar. Mi Ousak en bilindik çiftetelli bestecisinin adını taşıyan "Tsifteteli Bournelis"tir. Bestelendiği dönemin genel eğilimi dolayısıyla, arşivlerde çoğunlukla elektro buzuki ile icra edilmiş kayıtları bulunmaktadır.
Yunanlıların çiftetelli formunu Neva Hitzas (Neva [RE] Hicaz) üzerinde dolaştırdıkları besteler de çoktur.
Yunanlıların RE köklü Rast makamında en bilindik bir çiftetelli de "Tsiftetelli Tourkiko" yani "Türk Çiftetellisi"dir.
"Siko horepse kukli mu
Na se do na se haro
Çiftetelli turkiko
Ninanay yavrum ninanay nay"
Bizdeki sözleri ile "Kalenin bedenleri/Yar yar yar yandım/Koyverin gidenleri/Şinanay yavrum şinanay nay
Müzik kadar engin yaşanmış günler geride bırakmanızı dilerim.
Özgür Özkan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder